Christel Asselbergs richtte de tentoonstelling over haar man Jan zelf in. FOTO ROY LAZET

‘Emotioneel, maar Jan’s werk verdient het gezien te worden’

Brabants Dagblad 23 mei 2018

Voor het eerst sinds zijn overlijden op 17 januari 2015 is er een tentoonstelling ingericht met alleen werk van kunstenaar Jan Asselbergs, die een groot deel van zijn leven in Waspik woonde.

Marcel Donks

Waspik/Den Bosch

De expositie over Asselbergs in Museum Slager in Den Bosch biedt ‘een kleine greep uit groots werk’, zorgvuldig samengesteld door Jan’s echtgenote Christel Asselbergs-van de Ven. Het overlijden van haar man in 2015 kwam voor Christel als een grote klap. Na een kort ziektebed overleed de kunstenaar op 77-jarige leeftijd. „We hadden een prachtig leven dat nog lang niet klaar was. We leerden elkaar kennen in 1978 toen hij mijn tekendocent was op het St. Pauluslyceum in Tilburg. Het was liefde op het eerste gezicht. Jan was de kunstenaar en ik zijn muze die altijd met hem meeging en als zijn rechterhand alles voor hem regelde. We waren een eenheid die continu op zoek was naar nieuwe dingen, avontuur. Ons leven is geen moment saai geweest.” Die zoektocht zie je ook terug in het werk van Asselbergs. Het zijn de grote portretten die hem bekend maakten, maar de focus alleen daarop richten zou de veelzijdig kunstenaar tekort doen. Ook een keur aan tekeningen, schetsen, beeldhouwwerken en zelfs muziekstukken kwamen van zijn hand. „Jan ging erg gedisciplineerd te werk. Hij vond dat hij het aan zijn talent verplicht was zo goed Jan Asselbergs moet nog generaties lang voortleven mogelijk te presteren. Dat hij door mensen van aanzien gevraagd werd hen of hun geliefden te portretteren, zag hij als grote eer:’ ‘ Het eerste jaar na het overlijden van Jan trok Christel zich terug in de luwte. Het verdriet was te groot om iets met zijn nalatenschap te doen. Toen ze echter door Museum Slager in Den Bosch benaderd werd een tentoonstelling in het teken van Jan’s werk in te richten, vond ze de tijd rijp. „Ik heb de tentoonstelling zelfsamengesteld. Met hulp van vrienden ben ik Jan’s nalatenschap aan het inventariseren. Ik ben bij de totstandkoming van vrijwel al die werken aanwezig geweest, dus om die nu weer in mijn handen te hebben is best heftig. Aan de andere kant verdient Jan’s werk het om gezien te worden.

De tentoonstelling is tot en met 29 juli te zien in Museum Slager in Den Bosch.

Jan Asselbergs moet nog generaties lang voortleven
— Christel Asselbergs-van de Ven

[Floating-Button id=”1″]