Lezing door Carla van Bree over Gustav Klimt en tijdgenoten

op dinsdag 1 november 2022

Lezing door Carla van Bree over Gustav Klimt en tijdgenoten

Op dinsdag 1 november verzorgt Carla van Bree van 9.30 tot 11.30 uur een lezing over de persoon en werken van kunstenaar Gustav Klimt (1862-1916). Aanleiding is ‘Golden Boy: Gustav Klimt geïnspireerd door Van Gogh, Rodin, Matisse…’,  de expositie die tot en met 8 januari 2023 in het Van Goghmuseum in Amsterdam te zien is.

De gouden en decoratieve schilderijen van Gustav Klimt zijn wereldberoemd. Maar kennen we echt de kunstenaar? vragen de makers van de tentoonstelling zich af. ‘Golden boy’ laat zien door wie Gustav Klimt geïnspireerd raakte en wie hem beïnvloedden. Daaronder zijn kunstenaars als Van Gogh, Toorop en Matisse. De tentoonstelling in het Van Goghmuseum is groots opgezet en toont tientallen iconische topstukken van Klimt, waaronder zijn monumentale vrouwenportret ‘Judith’.

Carla  van Bree vertelt in haar lezing over Klimt, zijn schilderijen, de vernieuwingen in de kunst en de relaties die de kunstenaars met elkaar hebben. Aan het einde van de 19e en begin van de 20e eeuw staan Van Gogh, Toorop, Rodin, Whistler, Toulouse-Lautrec, Monet, Matisse en anderen aan het begin van grote vernieuwingen. De nieuwe stromingen zoals het symbolisme, expressionisme en fauvisme worden vaak op zichzelf staand gepresenteerd. De kunstenaars zijn echter óók met elkaar verbonden. Ze kenden elkaars werk en ze zagen elkaar op tentoonstellingen. Gustav Klimt was de spin in het web. Hij was een netwerker en als voorzitter van de kunstenaarsvereniging Wiener Secession zijn vele werken van tijdgenoten door zijn handen zijn gegaan.

Carla van Bree doorliep de kunstacademie in Tilburg en universiteit in Utrecht. Sinds 1996 is zij actief als freelance kunstdocent. Carla van Bree is kunstkenner én heeft een sprekerstalent. In 2010 brengt zij deze twee kwaliteiten samen in haar onderneming ‘Kunstoog’. Sindsdien treedt zij op als all round docent en kunstgids voor organisaties, musea en bijzondere gezelschappen, waar zij vertelt over het hoe en waarom van uiteenlopende kunststromingen en thema’s.

01 nov 2022
Verlopen

Kosten

Vrienden hebben gratis toegang. De entreeprijs voor andere belangstellenden bedraagt € 9,- deelnemers met een museum- of icomkaart betalen een toeslag van € 5,-

Meer Info

Klik hier
Categorie

Spreker

Carla van Bree
    Kunstkenner, docent en begenadigd spreker

Aangenaam…, Carla van Bree

Carla van Bree is zelf geen kunstenaar. Toch is kunst onlosmakelijk met haar leven verbonden.
    Zij doorloopt de kunstacademie van Tilburg en de universiteit van Utrecht. Wat zij hier ook aan de weet komt, het boeit haar en het fascineert haar.

Kunstkenner en spreker

Carla van Bree is niet alleen kunstkenner, zij heeft ook een sprekerstalent. Als freelance docent is zij actief sinds 1996. In 2010 brengt zij deze twee kwaliteiten samen in haar onderneming ‘Kunstoog’. Sindsdien treedt zij op als all round docent en kunstgids voor organisaties, musea en bijzondere gezelschappen, waar zij vertelt over het hoe en waarom van uiteenlopende kunststromingen en thema’s.

Ga naar de bovenkant